불꽃 장인, 김강민

 

어떤 이는 낯선 곳으로의 여행을 꿈꾸고, 다른 이는 떠나온 곳을 그린다. 그곳은 장소이기도 하고 시간이기도 하다. 김강민은 지나간 시간에서 이야기를 건져올린다. 오래된 목욕탕을 찾은 <38-39°C>의 주인공은 20년 전으로 돌아가 아버지의 때를 민다. <사슴꽃>은 비슷한 시기의 아들에게 보양식을 먹이러 사슴농장을 찾은 가족을 그린다. <점>은 <38-39°C>의 속편이다. 아버지의 때를 밀던 주인공은 이제 아들의 때를 민다. 김강민은 단편을 통해 이전 가족과 새로운 가족의 이야기를 한다. 부모님이 계시는 고향과 거리가 멀어진 만큼 심적으로 가장 가까운 존재를 찾게 된 것이 아닐까. 하지만 딱히 과거로 돌아가고 싶은 것 같진 않다. 거기 분명 사랑이 있지만, 상처도 있다. 김강민은 무턱대고 끌어안을 수 없는 곤란함을 말한다. 손으로 차츰차츰 만든 이미지에도 친근함과 낯섦이 공존한다. 김강민의 작품은 번쩍번쩍 스파크가 인다.

Kangmin Kim, a master of his craft

Some people dream of traveling into the unknown. Others paint portraits of the times and places where they have been. Kangmin Kim shares the stories from his past. In the animated short 38-39°C, the protagonist finds an old bathhouse and travels 20 years into the past where he scrubs his father’s back. Deer Flower takes place in a similar period as a family visits a deer farm so that the son can have a traditional medicine. Jeom is the sequel to 38-39°C in which the boy who scrubbed his father’s back has grown up and now scrubs his own son’s back. Kangmin Kim’s short animations tell the stories of families both old and new. They reach out to those who are nearest in his heart, perhaps because his parents live far away in their hometown. There we may find love but also pain and an ambivalence that prevents us from fully embracing the past. Familiarity and strangeness coexist in Kim’s methodically hand-crafted images that shine with a brilliant spark. 

Studio Zazac_logo

2020 | 8mins 53secs | dir. KIM Kangmin | Puppet

중요한 순간마다 엄마는 예지몽을 꾸었고 나는 엄마의 꿈들을 종교보다 더 의지한다. 

My mother’s dreams have always been strong premonitions for important moments in my life. I rely on her dreams more than any religion.

트레일러 trailer

점 JEOM

2017┃4mins 7secs | dir. KIM Kangmin | Paper cut-out, Sand

아버지와 아들은 같은 모양의 몽고반점을 엉덩이에 가지고 있다.

A father and a son both have the same big birthmark on their butt.

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사슴꽃 Deer Flower 

2015┃7mins 34secs | dir. KIM Kangmin | 3D printed puppet, 2D digital drawing

1992년 여름. 초등학생인 두중은 부모와 함께 교외에 있는 어느 농장에 간다.

In the summer of 1992, Dujung, an elementary student, goes to a farm in the suburbs with his parents.

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2011┃7mins 50secs | dir. KIM Kangmin | Paper cut-out, paint on glass, scratch on 35mm film

남자는 자기 것과 같은 아버지의 몽고반점을 지우기 위해 열심히 때를 민다.

A man tries to get rid of his father’s birthmark which he shares.

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