top of page
KIM_Junki_flower.jpg

이야기하는 자, 살아있다.

90년대 초 만화 애니메이션 학과가 생기자마자 대학에 들어가 작품을 발표한 세대의 일렬에 있다. 1.44 MB짜리 플로피 디스크 시대에 학교에서 가르치지도 않는 애니메이션을 만들었다. 1999년, 자기만의 이야기를 하기 위해 회사를 나왔고 일찍이 3D 컴퓨터 그래픽을 익혀 <등대지기>(2001), <인생>(2003), <룸>(2005)을 연달아 제작했다. 한창 기법을 연마하던 이 시기의 비약적인 기술 성장이 눈에 보인다.  

 

장편 애니메이션 <마지막 왕>의 시나리오를 쓰고 제작 준비를 하면서 한동의 관객의 시야에서 사라졌다가 2011년, 일본군 위안부의 증언으로 만든 <소녀이야기>로 돌아왔다. 이어서 야스쿠니 신사의 문제를 다룬 <환>(2015)과  일본군 참전 당사자의 증언으로 만든 <소녀에게>(2017)를 공개하며 일제시대 전쟁 피해자 3부작을 완성했다.   

 

그 후 3년, 학교에서 회사로 직장을 옮겼고 생사의 고비도 넘겼다. 사람이 죽은 듯이 살 수는 없으므로, 혼돈의 2020년에 출사표를 던졌다. 이번에는 글로 승부하는 작가로서.

2020년 8월 인터뷰 

Living as a Storyteller

In the early 90s, KIM Junki enrolled in a cartoon department that was only a year old at his university. Although there were no animation courses taught in the program, he began to make his own animated films. It was a time when files had to be saved on 1.44 MB floppy disks. In 1999, he quit his job to create his own stories, using 3D computer graphics to make Lighthouse Keeper (2001), The Life (2003), and The Room (2005). This was a period of technical learning and growth, and his rapid development is evident in his work.

For a time, KIM disappeared into his studio to prepare his feature-length animation The Last King. Then in 2011, he returned with Herstory, a film made with the voices of survivors who had been “comfort women” for the Japanese army during World War II. It was followed by Cycle (2015) which dealt with the controversy surrounding Yasukuni Shrine, and then For Her (2017), which was made with the testimony of a Japanese soldier that participated in the war, completing the trilogy dedicated to the wartime victims during the Japanese colonial era.

Three years later, KIM left his university position to work at a company, then had a life and death experience. He couldn’t live as if his life had ended, so he made a new resolution. In the tumultuous year of 2020, he has stepped up to the challenge with a new story.

KIM_Junki_channel_profile.jpg
2017_ForHer_08_edited.jpg
​소녀에게 For Her

2017 | dir. KIM Junki | 13 mins 55 secs | 3D

2차 세계대전 당시 중국에서의 학살과 위안부의 존재에 대한 참전 당사자의 증언으로 만든 애니메이션

A former Japanese soldier during World War II gives his testimony about the massacres in China and the existence of the “comfort women” in this animation.  

보러가기 | watch now

2015_Cycle_04.png
환 Cycle

2015 | dir. KIM Junki | 13 mins 55 secs | 3D

야스쿠니에 합사된 주인공은 끊임없이 전장으로 출격한다.

The main character is enshrined in Yasukuni, and his spirit is trapped in an endless cycle of war.

보러가기 | watch now

2011_Herstory_07_capture_edited.jpg
​소녀이야기 Herstory

2011 | dir. KIM Junki | 10 mins 55 secs | 3D

인도네시아 자바섬에서 일본군 위안부 생활을 한 정서운(1924-2004)님의 육성 인터뷰를 그대로 사용해서 만든 애니메이션 

This animation was made with an interview given by Chung Seo-woon (1924-2004), a survivor who had been a “comfort woman” for the Japanese army in the Indonesian island of Java.

보러가기 | watch now

2005_TheRoom_05.png
​룸 The Room

2005 | dir. KIM Junki & HWANG Yoosuhn | 14 mins | 3D

이상한 샴쌍둥이 실험체가 벨소리가 울리면 일어나서 밥을 먹고 교육을 받고 잠자는 생활을 계속 반복한다. 

The strange Siamese twins are subject an experiment. At the sound of the bell, they repeat the same routine of getting up, eating, learning, and sleeping.

​보러가기 | watch now

2003_TheLife_01.png
인생  The Life

2003 | dir. KIM Junki | 9 mins 35 secs | 3D

아기가 눈을 뜨자 커다란 아버지의 등이 보인다. 끝이 아버지는 무거운 짐을 짊어지고 끝이 보이지 않는 돌기둥을 오르고 있다.

The baby opens his eyes to see his father’s wide back. His father carries a heavy bundle on his back and climbs a stone pillar whose end is nowhere in sight.

보러가기 | watch now

2001_LighthouseKeeper_01.png
등대지기 Lighthouse Keeper

2001 | dir. KIM Junki | 8 mins 48 secs | 3D

한 남자가 작은 섬을 돌며 가로등을 켠다. 마을 사람들은 그를 경멸하고 괴롭힌다. 가로등을 모두 켠 남자는 자기의 등대로 돌아온다.

A man walks around a small island and lights the lamps. The villagers treat him with cruelty and contempt. After lighting all the lamps, the man returns to his lighthouse.

​보러가기 | watch now

bottom of page