화음의 서적

 변주곡의 흡인력

뒤늦게 발견한 애니메이션의 매력에 빠져 독학으로 기술을 연마한 김보영은 2013년 한 해에 <아프지 않아>와 <흉내>를 발표했다. 90초 영화제를 위해 만들었던 <흉내>는 다음 해에 3분 버전으로 다시 발표했고 2015년에는 <먹이>와 <헤드>를 만들었다. 2016년에는 웹툰에 도전했고 2017년에 시작한 세 가지 일상툰 [반려인간], [김꽈백 작업실], [미숙한 미숙이]은 현재까지도 계속하고 있다. 2018년에 발표한  <레버>는 <먹이>와 포식자와 피식자가 공존하는 식당이라는 배경을 공유한다. 2021년 10월 바르샤바국제영화제에서 <버킷>을 공개하고 2022년이면 또 다른 단편 애니메이션을 내놓을 예정이다. 출발이 늦은 만큼 다작을 하고 싶다고 한 그는 빠르게 하고 싶었던 작업의 목록을 실현하고 있다. 꿈과 현실이라는 이분법으로 정의할 수 없는 인간의 복잡 미묘한 내면은 점점 더 노련하게 표현된다. 숙련된 음악가가 들려주는 익숙하면서 새로운 변주곡처럼. 

 2021년 10월의 인터뷰 

Absorbed with Variations

KIM Boyoung was late in discovering the joy of animation and taught herself its techniques. In 2013, she released two films, Replacement and Impersonation, within a single year. Impersonation was originally made for the 90 Second Film Festival and was later remade into a 3-minute animation in the following year. In 2015, Kim made PREY and The Heads, followed by a webtoon in 2016. Then in 2017, Kim began three comics about her everyday life, which are still ongoing. Her next short released in 2018, The Levers, shares something in common with PREY. Both films take place in a restaurant where predators and prey coexist. In October 2021, Kim's A Guitar in the Bucket premiered at the Warsaw International Film Festival. The director is planning yet another new film in 2022. Having had a late start, Kim declared her desire to make many films and is quickly going through the list of projects she wanted to make. Like a skilled musician playing a familiar yet new variation, Kim is growing more adept at portraying the complex subtleties of the inner human mind, which can't easily be categorized by the dichotomy of dreams and reality.

(October, 2021)

KIM_Boyoung-headshot.jpg
Profile
instagram
2021_Bucket_00.jpg
버킷 A Guitar in the Bucket

2021 | 14mins 51secs | dir. KIM Boyoung | 2D

기타리스트가 되고 싶은 한 소녀가 필요한건 무엇이든 얻을 수 있는 꿈의 도시에서 여러 사람들을 만난다. 그러나 도시의 그 누구도 그녀가 기타를 치길 원하지 않는다.

In a world where you can rent everything you need from huge vending machines, a girl wants to be a guitarist, but people choose for her to be something else. 

​트레일러 trailer

2018_TheLevers_03.jpg
레버 The Levers

2018 | 9mins 25secs | dir. KIM Boyoung | 2D

한 남자가 낯선 이에게서 일자리 제안을 받는다. 그가 할일은 작은 방에서 좋아하는 음악을 들으며 종이에 쓰여진 번호대로 레버를 당기는 것뿐이었다. 평소대로 레버를 당기던 남자는 헤드폰이 고장나 음악이 멈춘 사이 이상한 소리를 듣게 된다.

A man accepts a job offer from a stranger on the street. All he needs to do is listen to his favorite music in a room and pull on the levers for the numbers written on a piece of paper. He is satisfied with this simple job, until the music pauses in his headphones and he hears strange sounds behind the curtains.

​트레일러 trailer

SC1.jpg
헤드 The Heads

2015| 16mins | dir. KIM Boyoung | 2D

“탐나는 그들의 삶, 나의 인생과 맞바꿀 수 있다면.” 여자는 남자친구는 물론 자기 인생 자체가 불만이다. 현실은 언제나 실망스럽고 한없이 따분한데 도망칠 수도 없다. 그런 그녀가 말 그대로 타인의 기억과 삶을 경험하고 살아볼 수 있게 하는 가게를 발견한다.

She’s discontent with herself, her boyfriends and essentially her life. Reality always disappoints, ennui is constant, and worse yet, there’s no escape. That is until she discovers the H Shop, a shop that allows one to literally experience and live out the lives and memories of others.

트레일러 trailer

5.jpg
먹이 PREY

2015 | 4mins 20secs | dir. KIM Boyoung | 2D

꿈꾸던 그곳. 아름답지만은 않았다.

A small fish dreams of the beautiful world outside the fish tank. When she finally gets bigger and leaps out of the fish tank, the once beautiful world isn’t what she expected.

​트레일러 trailer

2014_Impersonation
흉내 Impersonation

2013 | 1mins 30secs (2014 | 3mins 20secs) | dir. KIM Boyoung

우연을 가장한 만남의 반복, 그가 좋아하는 것이 되어버리기로 결심한다.

A boy meets a girl, a girl meets a boy. Is someone trying to be something completely different?

트레일러 trailer

21.png
아프지 않아 Replacement

2013 | 18mins 15secs | dir. KIM Boyoung 

앞니가 흔들거리는 걸 엄마가 알아버렸다. 이 뽑는 날이 달력에 표시되면서 아무것도 손에 잡히지 않고 하루종일 이가 뽑히게 될 생각으로 무섭기만 하다. 공포의 이 뽑기를 피하느라 피곤한 가운데 하루하루가 지나가고 아이는 자신을 잡으러 오는 이빨인간의 올가미로부터 옴짝달싹하지 못하며 끌려다니게 된다.

A boy's tooth is loose and his mother has marked the date to have the tooth pulled. The boy is terrified of the pain; it may as well be a death sentence. The fear causes immense anxiety, and he spirals down into a web of nightmares and irrational behavior to avoid his mother.

​트레일러 trailer | Chris Robinson Review