© 2013-2020 SEOUL&ANIMATOR 

언제라도 웃는다

부처의 눈매를 닮은 아담과 이브 그리고 그들의 독생자, 코브라를 닮은 유혹자가 사는 <이상한 나라> (2002)는 다섯 살부터 재수 시절까지 다닌 교회의 일요일들과 인도에서 보낸 다섯 달이 뒤엉킨 한병아의 대학 졸업작품이자 데뷔작이다. <찔레꽃> (2004)은 두 번째 여행길, 실크로드에서 꾸었던 악몽에서 출발했다. 꿈속의 아이가 붙잡은 엄마는 전부 귀신이었다. 무서운데 키득키득거리면서 잠에서 깼다. 어느 새벽 맞춤 같은 곡을 만나 뮤직 비디오가 되었다. 동양미술과 전통음악이 어우러진 작업들은 2005 국악축전 애니메이션 프로젝트 총괄 연출로 이어졌다. 이때 만든 <오래된 미래> (2005)를 마지막으로 스타일이 바뀐다.

 

대학원 재학 중 영화제 초대를 받아 캐나다에 갔다가 반년을 눌러앉았다. 한국에 와서도 한동안 외출을 삼갔다. 학교로 돌아가 <모두가 외로운 별> (2006)을 만들었다. 두문불출하던 시기 드물게 만나던 친구들이 낙서 같은 캐릭터로 담겼다. 모자란 학점을 채워 2008년에 대학원을 졸업했다. 그 사이에는 결혼을 했다.

 

<숙녀들의 하룻밤> (2011)은 기혼 여성의 인생 중간 정산 보고서. 한병아 2.0의 시작이다. 서른여섯의 주인공이 과거의 나들과 함께 보내는 신기루 같은 하룻밤은 결혼과 육아의 경험이 여성의 그리고 작가의 정체성에 끼친 영향을 보여준다. <미쎄스 로맨스> (2017)는 할리퀸 로맨스에 도전하는 한병아 표 유부녀 로맨스다. 현실은 제도에 묶여있으나 마음에는 꺼지지 않은 불씨를 지닌 여성을 위해 구상한 작품이다. 2020년 신작 <우주의 끝>은 재정적으로 심리적으로 험난한 시기를 거치며 만들었다. 힘들어도 “나 안 죽어요. 열심히 살고 있는 거예요." 소리 내어 말하고 찰나의 로맨스도 놓치지 않는다. 아무리 괴로워도 웃음을 잃지 않는 한병아의 모든 순간은 유쾌한 애니메이션이다.

2020년 1월 인터뷰 

Always Laughing

Han Byung-a’s <The Strange Land> (2002) shows the home of Adam and Eve, who have eyes like the Buddha, and a cobra-like character who lures them into temptation. This was the director’s graduation project and debut film, inspired by the Sundays she had spent at church since her childhood and a five-month journey in India. Han’s second short animation, <Wild Rose> (2004), was inspired by her second trip abroad and a nightmare she experienced on the Silk Road. In this dream, a child reaches for the mother, only to be frightened by ghosts before waking from the dream. The animation became a music video when it was combined with a song that fit perfectly. The director’s blending of eastern art and traditional music continued in her directorial work for the Gugak Festival 2005 Animation Project. The resulting project, <Ancient Future> (2005), showed the last major stylistic change in the director’s work.

While attending graduate school, Han visited Canada after being invited to a film festival. She went on to remain in Canada for the next six months. When she returned to Korea, she kept to herself for some time. She returned to school and made the short film <Everybody Lonely Star> (2006). The film uses childlike scribbles to portray friends that were seldom seen during a solitary period. In the following years, Han went on to get married, and she completed her graduate degree in 2008.

<Lady’s Night> (2011) is the story of a middle-aged housewife looking back on her life. It also represents the beginning of the second phase of Han’s life and career. The 36-year-old protagonist meets younger versions of herself from different points in her life in a dreamlike gathering, showing the impact that marriage and motherhood have on one’s identity as a woman and an artist. <Mrs. Romance> (2017) tells the romantic story of a married woman in the vein of a Harlequin Romance novel. It shows that despite the realities of social conventions, the embers of a woman’s passions still burn brightly. Han’s latest film <The End of Universe> (2020) was made during a financially and emotionally challenging period of her life. The film shouts its message of perseverance—“I will survive! I’m living life to the fullest!”—without missing the opportunity for a romantic tryst. The animations of Han Byung-a show that, even in the most difficult times, there is always laughter to be shared.

우주의 끝 The End of Universe

2020 | 9mins 16 secs | dir. HAN Byung-a

시한부 진단을 받은 주인공에게 의사가 묻는다. 당신의 아이들에게 어떤 말을 남길 거냐고. ​뻔한 말밖에 떠오르지 않던 중 갑자기 떠오른 한 마디. ‘걸어라’.​ 그리고 집으로 돌아오는 길에 마주친 사람들은 그녀에게 또 다른 대답들을 보여준다.

The doctor asks the protagonist who is a terminally ill patient with a time limit. What are you going to say to your children? Only obvious answers came to her mind but then suddenly thought of a word. ‘Walk’. On her way back home, the people she encounters show her other answers.

미쎄스 로맨스 Mrs Romance

2017 | 7mins 20 secs | dir. HAN Byung-a

돈암동 아줌마 국희에게 봄비가 내렸다. 그리고 그녀는 생각했다. 누군가의 말처럼 꿈을 꾸는 일은 꿈을 이루는 것보다 더 값진 것일지 모른다고.

The spring rain arrived for Gukhee, an ordinary woman living in Donam-dong. Then a thought passed her mind. As someone once said, having a dream might be more important than achieving one.

보러가기 watch now

숙녀들의 하룻밤 Lady's Night

2011 | 18mins 38 secs | dir. HAN Byung-a

36세의 기혼 여성이 자신의 어린 시절들과 하룻밤을 함께 보낸다.

36 year-old married woman spends one night with each part of personalities of her life time.

보러가기 watch now

모두가 외로운 별 Everybody Lonely Star

2006 | 9mins 30 secs | dir. HAN Byung-a

하나의 핸디캡을 가지고 있는 세 친구. 사랑을 떠나보내는 여자, 넘어져도 혼자 일어나야 하는 아이, 자살을 결심하고 빌딩 꼭대기에 오른 남자. 각기 다른 성격을 가지고 있는 여섯 명의 인물이 가지고 있는 각기 다른 고민들의 정체와 외로움에 대해 유쾌한 연출로 풀어낸 이야기다.

Three friends who have their own weakness, a girl who has to let her love go, a boy who has decided to commit suicide, and a kid who has to stand up by herself. Having different troubles, six characters deal with their own identities and loneliness in somewhat delightful way. 

보러가기 watch now

오래된 미래 Ancient Future

2005 | 5mins 20 secs | dir. HAN Byung-a

옛날 요지라는 연못옆에 있는 요지궁에 여신 서왕모와 그의 새가 살고 있었다고 한다. 그리고 먼 훗날인 지금 그는 전쟁과 학대와 폭행으로 고통 받고 있는 어여쁜 새 어린이를 요지궁으로 초대한다. 새 가족을 맞게 된 소녀, 전쟁 중인 나라에 사는 소년, 그리고 학교에 가지 못하는 소년의 이야기.

It’s a story of a girl who becomes a member of new family, a boy who lives in the county at war and another boy who can't go to school. 

찔레꽃 Wild Rose

2004 |  5mins 20secs | dir. HAN Byung-a

어두운 밤 한 아이가 산속을 헤 메이다 그리운 엄마를 발견하지만 엄마는 안타깝게도 떠나버린다.

A girl wandered in the mountains to looking for mom and she finally found her mom. But sadly, her mom left away.

보러가기 watch now

이상한 나라 The Strange Land

2002 | 7mins 47secs | dir.  HAN Byung-a

태양을 향해 자라는 나라 / 위에서 아래로 떨어지는 나라 / 아래서 위로 집을 짓는 나라 / 두 사람이 사는 나라 / 어두우면 못 보는 나라 / 만질수 없는 불과 만질 수 없는 얼음 사이에 사는 나라 / 부딪히면 아픈 나라 / 이상한 나라

A land that grows toward the sun / A land where they build houses from bottom to top / A land where two persons live / A land where one can’t see when it’s dark / A land lying between untouchable fire and untouchable ice / A land where one hurts in a collision / A strange land

보러가기 watch now  

Please reload